Kristínka Vicenová – bežkyňa

Ahojte 🙂

Dlhšie sme tu nemali rozhovor s niekým inšpiratívnym a preto som sa rozhodla osloviť práve Kristínku. Osobne sa poznáme od detstva a pre mňa je to neskutočný zdroj inšpirácie a veľký vzor. Kika sa naplno venuje športu a najmä behu. Práve preto som sa jej pýtala otázky na tému beh, pretože mi píšete často do správ, že začínate behať a neviete ako máte zostať stále motivovaní a trpezliví. Myslím si, že po prečítaní jej odpovedí zistíte, že všetko sa dá, ak človek chce.  Kiku môžete sledovať na jej instagrame @kristina_vicenova, kde každý deň postuje svoje denné športové aktivity a taktiež motivačné citáty, čím nám všetkým pomáha zostať odhodlaní a pokračovať na svojej ceste.

Ako si sa dostala k behaniu? Čo ťa motivovalo? Aké boli tvoje začiatky? 

K behaniu som sa dostala úplnou náhodou vtedy, keď to ešte nebol veľký trend tu u nás v okolí. Popravde a ak mám byť úprimná beh som doslova a do písmena nenávidela. Cvičím od 18 rokov, to ma bavilo a baví doteraz. No postupne ako čas išiel potrebovala som sa posúvať a stále som hľadala niečo nové. Behať som skúšala počas obdobia dvoch rokov asi tak 5 krát a vždy som to vzdala. Nehrozilo aby som odbehla kilometer bez prestávky bez toho aby ma nepichalo v boku alebo by som sa nezadýchala tak, že mi prišlo zle. Prišla možnosť zúčastniť sa môjho prvého (vtedy som ešte nevedela, že ich bude viac ) preteku Spartanrace. Bolo to presne pred štyrmi rokmi v Tatranskej Lomnici a mal to byť pretek dlhý 5 a viac km. Tak teda som si povedala, je to výzva Kristína buď teraz alebo nikdy. V tom čase mi začali zdravotné problémy, zľakla som sa a donútili ma zamyslieť sa. Povedala som si a smutné, že až pri takej príležitosti, že idem do toho, nakopla som sa obula tenisky a išla. Popravde netuším, kde som nabrala tú silu, natrénovala som ako tak 5 km. Čas ani nič podobné som neriešila , bola som a stále aj som amatérsky bežec a učím sa stále. Spartana som odbehla a medailu získala. Ten pocit po dobehnutí, ten pocit, že to všetko stálo za to. že jednoducho tie hranice sa prekročiť dajú, ten pocit ma nakopol ostať pri behaní a ísť ďalej.

Na čo si najviac hrdá v tvojích bežeckých výkonoch/aktivitách? 

Na čo som hrdá? Hmm… Vieš ani neviem , či hrdá, ale štastná som z každého odbehnutého kilometra. Lebo vieš, že toto za Teba neurobil nikto, iba TY. Aj keď niekto si povie, veď je to len beh, pre mňa nie. Pre mňa je  terapia, liek na všetko, keď behám nemyslím na nič. Klamala by som, keby som povedala, že vždy ma to teší. Sú aj dni, kedy sa musím neskutočne premáhať, ale o tom to je. A stojí to za to. No, aby som sa dostala k odpovedi konečne, tak asi najväčší tohtoročný úspech bolo odbehnutie mojich prvých dvoch polmaratónov, ČSOB a polmaratón v Rači a v prekážkových behoch sme s mojou super partiou získali Tvrú ligu. Ďalšie splnenie môjho malého sna by sa malo dokončiť v Septembri, kedy by sme mali dokončiť posledný prekážkový beh Spartan Beast , ktorý by mal byť vyše 20 km , ak ho absolvujeme získame trifectu. Mám a máme veľa cieľov a to ma na tom najviac baví. Viem, opakujem sa, ale neskutočný pocit je, keď viete, že ste sa posunuli aj v čase, behám kilometer, ak idem naplno cca 4,43min. za kilometer, pre niekoho nič, pre mňa úspech, ale aj keby som mala behať neviem ako dlho, účinok je stále rovnaký. Keď vidím v cieli a prvýkrát som videla mojich rodičov, ktorí ma dovtedy za to odcudzovali, ale keď videli, že mi to ide a hlavne aká som šťastná a keď som maminku videla plakať v cieli , keď som dobehla polmaratón, bol to pocit na ktorý nezabudnem. Teraz ma podporujú a tešia sa so mnou. Tento rok sa mi podarilo vyhrať tretie miesto v behu oslobodenia v Chtelnici s traťou dlhou 10 km, čo ma tiež milo potešilo. Jednoducho, ak niečo chceš, čokoľvek, nevzdaváť sa!

Venuješ sa popri behaniu aj inému športu? Ak áno čomu? Odporúčaš kombinovať beh aj s iným druhom športu?

Áno jasné, športom som začala ako som spomínala už cca ako 18-ročná. Bol to najskôr aerobic, potom zumba a fitko. Od začiatku navštevujem fitko u nás v Malackách a to Lady Fit Club. Chodila som tam, cvičila technicky nesprávne ako väčšina z nás, čo začíname. Tak som  pátrala a neskôr asi keď som mala 20 rokov som oslovila Olinku Bartalskú , ktorá sa venuje fitnes akciám hlavne v Malackách. Momentálne cvičí  Zumbu, Deepwork, BodyAart a cvičenia HIIT. Keďže postupom času som začala pracovať popri mojej hlavnej práci aj v danom fitku, to ma priviedlo urobiť si trénerský kurz a začala som robiť tréningy. Popri tomto všetkom sa snažím beh nezanedbávať a behať pravidelne a verte mi, dá sa to. Do DeepWorku som sa zamilovala a snažím sa chodiť pravidelne, nemám nejako presne stanovené kedy kam idem cvičiť, robím čo ma baví a na čo mám práve chuť. Beh vnímam skôr ako relax a reset. V lete s Olinkou spolu trénujeme vo fitku, dáva mi tréningy každý deň  a rozloží partie tela na celý týždeň , popri tom idem na jej hodiny večer alebo behať, takže leto cvičím prevažne dvojfázovo. Samozrejme netreba zabúdať na regeneráciu. Pre mňa je inšpirácia práve Oli a je profík v tom, čo robí. Ak by som však mala odporučiť určite by som kombinovala beh a akýkoľvek druh cvičenia , aj silového, aby všetko nadobudlo rovnováhu, hlavne aby ste mali z toho radosť VY!

Aké sú tvoje rady a tipy pre lepšie zvládnutie behu a udržanie sa pri tomto športe? Určitý druh motivácie, aby človek nemusel začínať “vždy od pondelka”?

Ono je to o každom z nás. Nie pre každého je beh stvorený, nie každý je na šport a hlavne nie každému sa podarí vydržať hneď na prvýkrát. Čo by som ale ja poradila a naučila som sa na vlastných chybách, tak ak sa rozhodnete pre beh, určite všetko pomaly. Ja som vždy chcela všetko rýchlo a hneď. Hneď zabehnúť čo najviac, hneď som išla najrýchlejšie ako som vedela, prepálila som to, potom som zle dýchala a neubehla ani  500 metrov. Pichanie v boku, pocit na vracanie a už sa mi aj beh nepáčil. Potom som prišla na to, že nielen v živote, ale aj v behu platí to staré a dokola spomínané: ,,Pomaly ďalej zájdeš.“ Takže, ak už máte to najdôležitejšie a tým je odhodlanie, potom už len obuť tenisky a ísť. Stačí začať rýchlou chôdzou striedať chvíľu beh a chvíľu chôdzu, taktiež chôdzu do kopca, postupne uvidíte a budete zrýchľovať tempo, poprípade striedať šprint s výklusom. Trénovať beh sa dá na veľmi veľa spôsobov, pre niekoho je vytrvalostný beh, keď nezáleží na čase, alebo ide na rýchlosť a na maximum. Tisíc ľudí, tisíc spôsobov a ktovie, možno Vás to až tak chytí, že budete chcieť behať súťažne.

Aké pomôcky používaš pri behu? Hodinky, tenisky, činky, čokoľvek, čo by si nám odporučila. 

Hodinky zatiaľ nemám, keďže som sa nevedela doteraz rozhodnúť, pretože nechcem len bežecké, ale aj také, čo už majú lepšie vybavenie, keďže aj veľa turistikujem, behám v kopcoch a vykonávam aj iné športy. Ale rozhodujem sa medzi značkami Garmin, Suunto a dokonca posledné ma zaujali Apple watch, pretože na môj podiv majú veľmi veľa funkcií, ktoré som hľadala, takže do mesiaca sa naozaj rozhodnem a dám Vám vedieť 🙂 Ale zatiaľ používam, klasický mobil a aplikáciu endomondo. Sledujem si čas, takže si zaznamenávam každý jeden beh a jeho detaily, komu nejde o čas stačia klasické smart-náramky, ktoré majú v dnešnej dobe veľa funkcií. Topánky mám značky adidas na rôzny terén, keďže potrebujem aby mali aj drsnejšiu podrážku, ale obuv je najlepšie dať si zdiagnostikovať priamo v predajni a na mieru podľa každého individuálnych potrieb. Používam 5 kg záťažovú vestu, ktorú používam pri chôdzi do kopcov, alebo sem tam aj pri behaní, čí tréningoch.

Máš nejako špeciálne upravenú stravu? Aké jedlo odporúčaš pred a po behu? Poprípade aké druhy doplnkov?

Špeciálne upravená strava… Existujú rôzne diéty, jedálničky, poviem to ako si myslím, jednoducho marketingový biznis. Tak ako je beh a cvičenie o rovnováhe, je o rovnováhe aj jedlo. Mala som o 16 kg navyše asi 5 rokov dozadu. Skúšala som, diéty, aj nejesť, čo je najväčšia hlúposť a nejako som si našla tú vlastnú cestu. Vylúčila som, napíšem to laicky aby mi všetci rozumeli, sladkosti a bielu múku. Stravujem sa prevažne: zelenina, ovocie, kvalitné kuracie alebo hovädzie mäso, ryby, cottage, mozzarella, tvaroh, obilniny, oriešky , strukoviny, vajíčka, bryndza…. To bol príklad potravín v mojom jedálničku, samozrejme sa snažím pripravovať si všetko sama, aby som presne vedela, z čoho je moja strava zložená. Potrebujeme mať vyvážené množstvo sacharidov, tukov, bielkovín. Je to o rovnováhe. Hlavne som začala jesť pravidelne 5-krát za deň a prijímať viacej tekutín (čistá voda, bylinkový čaj). Ja som pred behom ako aj pred tréningom zvyknutá jesť a prijať jedlo, obsahujúce zdravé tuky, poprípade sacharidy. Keď behám ráno a viem, že nejdem behať nejakú dlhú trasu, idem na lačno ale vypijem pohár citrónovej vody. Tak sa mi behá a cvičí najlepšie. Keď dobehám alebo docvičím, pripravím si väčšinou vajíčka so zeleninou alebo jednoducho jedlo obsahujúce prevažne bielkoviny. Ak cvičím, behám poobede alebo večer, dve až tri hodiny pred tréningom vôbec nejem, mne osobne to nerobí dobre poprípade dám nejaký banán alebo jabĺčko, či oriešky. Vždy po fyzickej aktivite prijímam bielkoviny. O strave by sa dalo veľmi veľa písať a hlavne to je  individuálne, každému sedí niečo iné a všetko závisí od rozloženia tréningu a čase kedy trénujeme, podľa toho sa prispôsobí čo a kedy jeme, aspoň u mňa to tak funguje a vyhovuje mi to. Čo sa týka doplnkov, zdravotne nemôžem prijímať a zbytočne dávať do seba chémiu, aj keď je všade, ale maximálne používam proteínový prášok, niekedy L-carnitín, BCAA , magnézium a hlavne dobrá nálada. Ako som napísala téma strava je téma na jednu kapitolu a viac. Baby a všetci, čo toto čítate, myslite na to, žerovnováha úsmev a odhodlanie je najdôležitejšie, nič viac netreba, to, čo dávaš sa ti aj vracia

Aké je tvoje najobľúbenejšie jedlo? Prezradíš nám jeho prípravu? 

Och, Simi , keby si vedela ako veľa obľúbeného jedla mám, ale môžem si pozmeniť otázku a odpovedať  na čom práve fičím ? Momentálne zbožňujem, keď si kúpim mrazený špenát, urobím ho na cibuľke a olivovom oleji, keď je udusený, dám na tanier predtým pridám korenie podľa chuti a pridám polovicu bryndze, ktorá sa mi tam tak úžasne roztečie.. K tomu uvarím, alebo urobím  na akýkoľvek spôsob domáce vajíčka od deda a mám dobrotu na stole.

Dúfam , že som na otázky odpovedala aspoň z časti tak, že Vám to niečo málo dá. Ešte, ak môžem chcela by som poďakovať celej mojej fitness rodine, oni vedia, ktorí sú to, bez vás by som nebola, kde som, šport mi dal vás a ja za vás veľmi ďakujem, všetkým mojim klientkám a mojim najbližším, že akceptujú to, čomu sa venujem a chcem venovať, pretože šport je mojim životným štýlom, liekom a beriem ho ako dar, ale trávim ním prevažne väčšinu môjho času, tak ďakujem, že ľudia v mojom súkromnom živote to berú tak ako to berú a dokonca si idú zacvičiť, čí zabehnúť so mnou. Tebe Simonka ďakujem, že to spolu ťaháme tiež už dosť dlho a že si taká aká si.

Riadim sa heslom: Všetko sa vždy deje z nejakého dôvodu a pretože to tak má byť. Tak prijmime všetko, čo prichádza, nechajme odísť všetko, čo odchádza, pretože to tak má práve vtedy byť. Ráno sa zobúdzajme, akoby sme mali pred sebou posledný deň a buďme vďační.

Kika x Simi