Z môjho života

Intuitívne stravovanie

Intuitívne stravovanie? Alebo ako sa momentálne stravujem. Mnoho ľudí mi píše, ako sa má stravovať a cvičiť, ak chce schudnúť a vyformovať si postavu. Nie som odborník, ale podľa mňa neexstuje diéta, ktorá by bola ZDRAVÁ a dala by sa dodržiavať dlhodobo. Treba však myslieť na to, že každý jeden z nás je jedinečný a preto je to všetko individuálne. Každý si musí násjť cestu, ktorá mu najviac vyhovuje sám. A práve preto som sa rozhodla napísať tento článok a pevne verím, že sa Vám bude páčiť, alebo si z neho odnesiete niečo pozitívne 🙂

Telo je ako hard disk. Zapamätá si všetko, čo mu urobíme a vráti nám to dvojnásobne. Osobne mám niekedy pocit, že mi to vrátilo tak desaťnásobne. Netajím sa tým, že som pár rokov trpela PPP a hľadala som samú seba. Obdobie, kedy som jedlo nechcela ani len vidieť, nie to cítiť skončilo.Skončilo po dvoch rokoch. Po ňom však rýchlosťou svetla nastalo záchvatové prejedanie. Potom zasa nejdenie a zasa prejedanie.  Je to začarovaný kruh, z ktorého bolo treba vystúpiť. Kruh, ktorý som na jednej strane chcela opustiť ale na druhej som sa ho nevedela vzdať. Skúšala som rôzne diéty, typy stravovania a druhy civčení. Bielkovinové diéty, sacharidové vlny, IIFIM, IF a potom zasa prišlo ďalšie nejedenie. Následne to boli ovocné a zeleninové dni, dni na vode a asi všetko, čo si viete predstaviť a dočítať sa v „pomôckach“ na chudnutie ! Bola som tak veľmi ovplyvniteľná a zraniteľná, že som verila všetkému, čo som sa dočítala. Uvedomila som si, že poznať svoje vlastné telo a myseľ je najdôležitejšie na jeho správne fungovanie. Ak si všetko nastavíme správne v hlave, telo nás bude poslúchať. Všetko zo všekým súvisí a je spolu prepojené. Preto netreba byť povrchný!

 

Skončila som so všetkými diétami, počítaním kalórií a vážením jedla! Všetkým, čo mi ubližovalo a v konečnom dôsledku ma dostalo tam, kde som bola. Samozrejme v domnení, že mi to pomáha. Nepomáhalo. V prvom rade mi najviac pomohlo to, že som si vymazala všetky aplikácie na počítanie kalórií. Spravila som si test na všetky možné potravinové alergie a intolerancie, nakoľko mi bolo pol roka vkuse nevoľno. Zistila som, že nemôžem konzumovať mliečne výrobky, orechy a taktiež vo veľkom množstve pšenicu a vajcia. Najprv som si teda zvykala na to, že môj jedálniček sa celý zmení, pretože ho väčšina tvorili práve mliečne výrobky, orechy a vajcia.Vyhodila som zo špajze všetky proteinové prášky, pudingy a tyčinky.  Postupne som si našla vlastnú cestu a uvedomila si, že tieto potraviny nepotrebujem. Vajíčka si dám len domáce od babky a z orechov len mandle. Mliečne výrobky som nahradila kozími a ovčími produktami.

Ďaľej som pokračovala v tom, že som z hlavy vypustila myšlienky na zdravé a nezdravé potraviny rovnako, ako na kalorické a nekalorické. Brzdilo ma to. Nedovolovalo mi to dať si hoci len kúsok čokolády, keď som mala na ňu chuť. Prestala som si plánovať jedlo a začala som žiť. Samozrejme toto nemusí vyhovovať každému, ale mňa to zachránilo a hlavne si myslím, že to je to práve ZDRAVÉ STRAVOVANIE!

Môj jedálniček obsahuje veľa zeleniny, ovocia, celozrnné pečivo, cestoviny, ryžu, kozie a ovčie výrobky, ryby, mandle,mak, domáce vajíčka, chudé mäso, strukoviny, bulgur a pohánka. Samozrejeme si dám rada aj bezlaktózovú zmrzlinu, alebo koláčik. Taktiež si raz za čas dám burger. Najpodstatnejšie je podľa mňa na tom to, že som prestala robiť z jedla priortu a vnímam ho tak ako ho zdravý človek vnímať má. Snažím sa jesť pravidelne. Musím mať raňajky, obed a aj večeru. Medzi tým si však doobeda dám ovocie alebo poobede koláčik. Prestala som riešiť to, či si môžem dať po 14:00 cestoviny, alebo na večeru kopček ryže. Jem úplne normálne bez akýchkoľvek výčitiek a stresu. Presne to, čo moje telo potrebuje. Jedlo si však naberám na malý tanier aby ma to nenútilo si naberať zbytočne veľa a následne sa prejedať.

Príklad môjho jedálnička:

  • Raňajky: 2 malé kúsky chlebíka s kozím maslom, džemom, špenátom a kúskom kozieho syra/šunkou
  • Desiata: Banán
  • Obed: Zeleninová polievka, biela ryba na masle s grilovanou zeleninou a čili
  • Olovrant: Jablko  s mandľovým maslom
  • Večera: 2 vajíčka so zeleninou a 1/2 pečiva
  • Raňajky: Omeleta so špenátom a šunkou
  • Desiata: Mango
  • Obed: Kuskus so zeleninou a kozím syrom
  • Olovrant: 2 celozrenné ryžové chlebíky s horkou čokoládou
  • Večera: Kúsok chlebíka s maslom, tuniakom a kalerábom

Takto približne vyzrá môj bežný deň. Niekedy si však  ideme na obed alebo večeru niekam do reštaurácie a vtedy si vyberiem presne to, na čo mám chuť.

Po vyradení kravského mlieka, proteinov a orechov z jedálnička sa cítim oveľa lepšie a vitálnejšie. Mäso nejem každý deň. Momentálne počas pôstneho obdobia nejem mäso vobec. Taktiež netreba zabúdať na pitný režim. Denny vypijem minimálne dva litre tekutín (voda, čaj, káva, vitamínové vody).

Teraz sa cítim neporovnateľne lepšie, ako keď som prísne dodržiavala diéty a strážila si kalorický príjem. Mám oveľa zdravšiu farbu, väčšiu chuť do života, zdravšie vlasy aj nechty a dokonca sa mi podarilo schudnúť 9kg bez odriekania!Človek, ktorý si počíta kalórie a funguje podľa tabuliek nikdy nebude poznať svoje telo! (nemyslím tým športovcov, ktorý si určitý príjem strážiť musia, hovorím o bežných zdravých ľuďoch)

Mohlo by sa vám tiež páčiť...